منتديات الصايرة

منتديات الصايرة (http://www.alsayra.com/vb/index.php)
-   منتدى الصيانة وتبادل الخبرات (http://www.alsayra.com/vb/forumdisplay.php?f=75)
-   -   كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري (http://www.alsayra.com/vb/showthread.php?t=81819)

ashrafamir 11-07-2005 15:23

كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
السلام عليكم و رحمة اللة و بركاتة .. بعد اذنكم يا جماعة انا طالب منكم طلب للي عندة خبرة في مجال الكومبيوتر ..انا كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري لان سمعت عن الmsi - abit - acorp ولاكن مش عارف انهي احسن فلو سمحتو االلي يعرف احسن ماذر يورد يقولي و عندي طلي تاني معلش اللي يعرف يكتبلي مكونات جهاز كامل باحدث المواصفات و انضفها يكتب و متشكر جدالاني عايز اشتري كومبيوتر جديد



تم تحرير العنوان ليعكس محتوى الموضوع

مع رجاء مراعاة كتابة عنوان مناسب يدل على محتوى الموضوع ... فى المرات القادمه

ashrafamir 11-07-2005 16:38

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
هو السؤال صعب اوي كدة يا جماعة ارجو الرد بعد اذنكم

redeagl 11-07-2005 17:18

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
البورده وكارت الشاشه msi في رأي أحسن حاجه

redeagl 11-07-2005 17:20

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
راسلني على بريد وسوف أدلك على كل شئ أنا من الهرم والمصريين لبعضعهم

ashrafamir 11-07-2005 17:38

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
plase if u have hotmail mail writ it

alyzeed 11-07-2005 18:02

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
الاخ الكريم تحياتي لك
ما تردش على الراجل الي بيول انا من الهرم منت عارف اية شارع الهرم والرجالة بتوعة جماعة طيبين ومحترمين

انا بمزح معاك
==
اليك بعض انواع اللوحات الام والاشهر في العالم
1-soltek
2-asus
3-gigabyte
وتقاس جودة المذر بالمواصفات التالية
الاداء =performanee
الموثوقية=reliability
عدد المجاري للكروت =PCI/ISA/AMR&CNR&ACR
منافذ اليو اس بي=USB
مجرى كرت الشاشة =AGP 2X/4X/8X
وشبست الذاكرة=INTEL/VIA/SIS
=====
واليك بعض الانواع الاقل جودة

AOPEN
A-Trend
Azz pt
Chainteech
DFI
FIC
IWILL
JETWAY
LUCK Starr
MSI MS
TMC
TYAN
والكثير الكثير
==
انتهت الاجوبة وعليك الاسئلة الان اسال ونحن نجيب بقدر استطاعتنا
المعلومات من تاجر قطع كمبيوتر
====

اخيك اليزيد للحاسبات والبرمجيات
===
نحن بتاع كلة

ashrafamir 11-07-2005 18:11

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
منشكر اوي يا اخ بتاع كلة ..قصدي اليزيد اصل انا عندي يردة اسس بس مخنوص منها جدا و سمعت ان الmsi - abit انضف انواع موجودة هنا في مصر و ياريت لو في برنامج بيحدد المواصفات اللي انت كاتبها دية تقولهالي و انا اشوفها علي البوردة بتاعتي و تقولي اذا كانت البوردة اللي عندي كويسة والا اغيرها

ashrafamir 11-07-2005 18:46

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
يا عم انا سالت اهو محدش جاوب لية

alyzeed 11-07-2005 19:10

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
الاخ الكريم هذة المواصفات تاتي مع المذربورد وكل شركة تصدر مجلة دورية اما كل ستة اشهر او سنوي
وتضع مقارنات بين منتجها ومنتج الشركات الاخرى واذا تريد الافضل فابحث في مصر ام الدنا عن الثلاث
الاولى وسيبك من الباقي وستجد فرق سعر مش اقل من 30% طبعا اعلى من ناحية الفحص النظري
ما يهمك كم تتسع هذة اللوحة الى الكروت ماذكرت تتسع الى خمسة كروت بي سي ومجرى كرت شاشة
يقبل للمستقبل ثمانية اكس GEFORCE8X من اجل ما تندم مستقبلا وتضطر لشراء لوحة ثانية تحتاج كرت فاكس ممكن كرت تلفاز او كرت ستلايت وكرت شبكة واشيا اخرى ولازم تتسع وممكن يعطل واحد من المجار
ماخذ اليو اس بي الحديث يوجد فية ستة والعصر حاليا كلة USB كمر ماوس لوحة كتابة جوستيك فلاش طابعة سكنر
وووو
بيقول المثل اسأل مجرب ولا تسال طبيب وانا جربت الكثير لاني بجمع اجهزة وببيعها اما تسأل واحد متخرج من الجامعة
او واحد شرا جهاز فهاذولا معلوماتهم بسيطة لايعلمون الخبايا والمخفي اعظم
السوق حاليا بتلاقي لوحة فيها مجريين فقط مشان تشتري واحدة جديدة حتي سعتها للرام والذي لم اتطرق لة سابقا وماهو البص اي الناقل بتاعها وحتى الصندوق فية فروقات كبير في الجودة واهم حاجة التهوية حاليا
ناخذ مثال انا بتكلم معاك من الاردن يوجد كيس صندوق وسعرة 15 دينار وعندي صندوق بسعر 100دينار وكلة صندوق
وكل واحد لهو مواصفاتة اضرب هذا السعر بخمسة بيطلع بالجنية والاجهزة زي العربيات
اليوم نكتفي واسال اصحاب الخبرة اذا اردت النصيح وانت الذي يختار
وتحياتي لك واشربلي شوية مية من الترعة اذا كنت من خارج القاهرة نيابتا عني نفسي اشرب من القلة وانز الغيط
واتفسح كم انتي جميلة يا مصر ام الدنيا

redeagl 11-07-2005 19:16

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
طيب أنا من الهرم أكيد . بس إنت مش عارفلك أصل؟ إنت منين أصلا من الأردن ولا من مصر ولا من جزر القمر ولا إيـــــــــــــــــــــه؟
طبعا بمزح
أخي أشرف هات ال msi فهي بحق أحسن بورده في مصر

rasmy_basha 11-07-2005 19:23

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
والهى الاختيار صعب بس اقراء المواصفات واعرف انى الاحس بس ابعد عن اى حاجه شبتها viai وانصحك باى حاجه msi هى هتتعبك فى الاول عقبال متفهم كل حاجه فبها لان بها خيارتا وامكانيات كتير بس هى فى راى احسن برده

alaaspider 14-07-2005 06:19

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
بسم الله الرحمن الرحيم

الأخوة الأحباء - لقد رأيت فعلا من خلال التجارب لفترات طويلة أن أفضل نوع Mother Board في مصر هي Asus المنتجة بواسطة شركة Intel وذلك للأسباب التالية :
1 - تتميز بأن شريحة البايوس الخاص بها غير مدمجة بالـ Mother Board بمعنى انه إذا تم فقد للمعلومات التي يحتويها البايوس فسهل جدا ان نقوم بشراء شريحة أخرى ونشحنها بنفس المعلومات ونثبتها مرة أخرى في المكان الخاص بها على الـ Mother Board والذي يقوم بعملية الشحن هذة حسب نوع الاصدار هو النخيلي في باب اللوق بالقاهرة للذين يعيشون بالقرب من القاهرة أو شركة بايوس Bios في رشدي بالنسبة للذين يعيشون بالقرب من الأسكندرية : وهذة الميزة هامة جدا جدا جدا لأنه اذا فقد البايوس بياناته وكانت شريحته مدمجة بالـ Mother Board أصبحت الـ Mother Board بلا قيمة ولابد من شراء واحدة أخرى جديدة .

2 - تتميز بقوة دائرة الكهرباء الخاصة بها وهذه ميزة مهمة جدا خصوصا إذا كان المستخدم يعيش في منطقة يحدث بها تغيرات مفاجئة في فرق الجهد الكهربي .

3 - تحتوي على كارت شاشة ( VGA ) عالي الجودة فمن المعروف أن أفضل كارت شاشة مدمج على Mother board هو الذي تحتويه ASUS وإذا حدث له تلف لا قدر الله فستجد مجرى AGP يمكنك من تركيب كارت شاشه آخر دون أن تستغني عن الـ Mother Board .

4- يتوفر بها كل الامكانيات التي تحتاجها من مخارج وكذلك امكانيات إضافيه مثل الـ AGP - LAN - USB .

5- تتميز بسرعتها التشغيلية لأن الـ Buss الخاص بها 533 .

6- تتميز بأنها تسمح أن تثبت عليها جميع منتجات شركة إنتل من البروسيسور سواء كان Celeron أو Pentium .

7 - تستورد في مصر بواسطة شركة شمال افريقيا ذات السمعه الطيبة بالنسبة لموضوع الضمانات لذلك فضماناتها ممتازة .

8 - تتميز بأنها قد حازت إعجابي انا شخصيا وقد استخدمتها في العديد من مقاهي الانترنت وأثبتت كفاءة عالية جدا عند التشغيل لفترات طويلة او اثناء درجات الحرارة المرتفعة .

وللإستفسار في وقت يمكنني استقبال الاستفسارت من إخواني الكرام على بريدي الالكتروني التالي : XXXXXXXXXX

يمنع وضع الايميل للمراسلة ويجب استخدام ميزة الرسائل المتوفره بالمنتدي لهذا الغرض

المشرف

dhofar 14-07-2005 09:38

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته .


ليس صحيحا ان مجرد الاسم للشركة المنتجة للوحات الرئيسية يضعها دائما علي راس القائمة .. هناك اصدارات مختلفة للوحات الرئيسية واداء مختلف .. تصنيف اللوحات يتم عبر مقارنة الاصدارات المتشابهه والحكم عليها .. ولكن باختصار هناك ثلاثة اسامي او اكثر تعد حريصة علي مستوي الجوده والاداء لاغلب اصداراتها وهي :

1-DFI الاغلي سعرا والاعلي جودة وبعض الاصدارات لهذه الشركة لديها الاداء الذي يقارع افضل اللوحات الرئيسية .

2- ASUS الاكثر شهره عالميا والحاصلة علي الكثير من الجوائز في الاداء

3- MSI بعض اصدارات هذه اللوحات الرئيسية تعد مفخره لهذه الشركة في شتي المجالات المختلفة


وهناك كذلك Soltek الاقل سعرا ولكن البعض من هذه اللوحات يضع افضل اللوحات الرئيسيات للشركات الاخري والاغلي سعرا في موقف يحسد عليه !

msah 15-07-2005 21:12

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
احسن ماذر بورد انتل 915

رومانسى 18-07-2005 13:03

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
السلاموا عليكم ورحمة الله وبركاتة


انا شخصيا امتك جهاز بة مازر بورد ASUS

استخدمها مع كارت فيجا GFOURS 64

RAM 512

بصراحة الجهاز قوى جداااااااااااااااااا

==========================

وايضا هناك مازر بورد MSI

قوية جداااااااااااااااااااااااااا

لدينا 50 جهاز فى العمل MSI تعمل بكفأة عالية

فلا تترد اختر MSI او ASUS


تحياتى

hoda77 01-03-2011 06:29

رد : كنت عايز اعرف اية احسن ماذر بورد موجودة في السوق المصري
 
ايهما افضل ولماذا مازر بورد جيجا بايت g41 ام msi740

وشكرا على الافادة


جميع الأوقات بتوقيت مكة المكرمة. الساعة الآن » 19:15.

Powered by vBulletin® Version 3.6.8 COMBO
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright ©1999 - 2011, Alsayra.Com
جميع الآراء والتعليقات المطروحة بأسماء أصحابها أو بأسماء مستعارة لا تمثل بالضرورة الرأي الرسمي للصايرة بل تمثل وجهة نظر كاتبها